Undercover-actie legt misstanden bij schietclub bloot.

Bron: de Telegraaf

Wapens lagen voor het oprapen bij schietvereniging SV Trefzeker in Tilburg. Dat zegt journalist Alberto Stegeman die voor het tv-programma Undercover in Nederland onderzoek deed bij de Brabantse schietclub. De vergunning van de vereniging is ’ingenomen’ volgens de politie.

„Ons onderzoek maakt duidelijk dat deze vereniging het niet zo nauw neemt met de regels”, zegt Stegeman. „Wapens lagen onbeheerd in een kast op een plek waar een vrije doorgang naar was. Personen kunnen dus in principe vanaf de straat doorlopen naar de wapens.”

Uit verborgen camerabeelden van het televisieprogramma blijkt dat geïnteresseerden zonder zich te legitimeren kunnen leren schieten bij SV Trefzeker. Dat is tegen de regels, omdat schietverenigingen verplicht zijn naar een identificatiedocument van schutters te vragen. Tijdens een schietsessie loopt een instructeur zelfs weg en laat een doorgeladen wapen onbeheerd achter bij een redacteur van het programma.

De politie bevestigt in een reactie dat ’een tiental verenigingswapens zijn meegenomen’ en dat de ’vergunning is ingenomen’. „Insteek is dat als alles weer in orde is en we tevreden zijn over de nieuwe situatie, de sport bij de schietclub weer kan worden beoefend”, zegt een politiewoordvoerder.

De Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie bevestigt dat het certificaat van de vereniging is ingetrokken. „Er is een aantal overtredingen gemaakt, waaronder het overtreden van het introducé register.”

Uit bovenstaand bericht blijkt maar weer eens dat het registreren van gegevens zoals de  presentielijst, introducélijst en de uitgifte van zowel munitie als de wapens geen overbodige zaken zijn.

Wees u er bewust van, dat iedere vereniging een controle kan krijgen.

Het is echt geen “pesterij” wanneer u een keer aangesproken wordt om uw verplichting na te komen bij het bezoek aan de vereniging.